dinsdag 2 december 2014

Tahini

Tahini, de basis voor veel populaire Oosterse heerlijkheden als hummus en baba ghanoush. We zijn er inmiddels achter dat deze romige sesampasta breed te gebruiken is in de keuken. Gastchef van deze maand Daniel Humm bewijst dat met zijn recept chocolade crémeux met banaan, yuzu & sesam.

In zijn puurste vorm smeer je 'm zo op je boterham, perfect voor de raw food lover. Een product met een groot aantal nutriënten die bevorderlijk zijn voor onze gezondheid en het is ook nog eens bijzonder gemakkelijk te verteren.

Je kunt de tahini zo speciaal maken als je zelf wilt. De basisingredienten sesam, olie en zout zorgen voor een heerlijke neutrale pasta, naar smaak kun je ook experimenteren met verschillende soorten olie. Wil je de basispasta extra speciaal maken? Ga dan, net als Daniel Humm, eens voor zwarte sesam, dit zorgt voor toch voor net wat extra spektakel op het bord.

Tahini is perfect om je favoriete stuk vlees of vis mee te marineren, of zelfs je dressing mee op smaak te brengen. Daarnaast kun je het verwerken in een pesto of soep, of toevoegen aan een deeg of beslag. In deze pompoensalade is ook tahini verwerkt.

Zelf tahini maken
- Verwarm je oven voor op 175 graden en verspreid de witte of zwarte sesam zaadjes op een met bakpapier beklede bakplaat.
- Schep de zaadjes na een paar minuten om en rooster tot ze goudbruin zijn en er een aangename geroosterde geur door de keuken gaat. Laat de zaadjes enigszins afkoelen.
- Pureer de zaadjes met een olie naar keuze, bij voorkeur een milde olie. Voeg steeds wat olie toe tot je de gewenste consistentie hebt bereikt.
- Breng de pasta op smaak met (zee)zout en eventueel wat citroensap.
- Bewaar in een goed afgesloten, bij voorkeur gesteriliseerd, potje. Tot een maand houdbaar in de koelkast.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen