woensdag 25 juni 2014

Groene peulvruchten

Maandag verzameld en gisteren al online: 20 componenten van groene peulvruchten! In dit korte blog vertellen we je iets meer over deze groep peulvruchten.

Groene peulvruchten zijn vaak in verschillende vormen te koop, namelijk vers en gedroogd. Verse bonen hoeven vaak slechts enkele minuten gekookt te worden, gedroogde bonen soms een paar uur. Bonen danken hun typische smaak aan een bepaald enzym welke zorgt voor kleine geurige moleculen die vrijkomen als verse bonen gekneusd of gedroogde bonen geweekt of langzaam aan de kook gebracht worden. De groene kleur behoud je het beste als je niet te veel water gebruikt bij het koken; zorg ervoor dat de bonen continu net onder water staan.

Bonen kunnen uren pruttelen zonder uit elkaar te vallen, mits je de juiste ingrediënten erbij voegt. Dit kunnen verschillende ingredienten zijn: zuren, suiker of calcium. Door zout toe te voegen versnel je juist de garing.
Over de hele wereld worden peulvruchten op diverse wijzen bereid. Zo worden geblancheerde sojabonen (of edamame bonen) als snack gegeten met zout in Japan. In Egypte hebben ze het gerecht ful medames, dat zijn rijpe tuinbonen gaargekookt en op smaak gebracht met zout, citroensap, olie en knoflook. Erwten zijn natuurlijk bekend door de klassieke Nederlandse erwtensoep (op zoek naar een moderne variant, klik dan hier). Mungbonen worden in India verwerkt tot meel waar weer brood van gemaakt wordt.

Wil je weten wat je nog meer met groene peulvruchten kunt in de keuken? Bekijk dan snel het schema!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen