dinsdag 11 maart 2014

Zeewier

Zeewier is een bijzonder ingrediënt. In Azië is het een belangrijk voedingsmiddel en inmiddels wordt het ook hier steeds meer gebruikt en aangeprezen als gezonder alternatief voor tafelzout. In dit blog lees je meer over de eigenschappen van zeewier. 

De meeste soorten zeewier zijn zeer zacht en teer. Dat komt omdat wieren drijven en daarom geen taaie 'steunelementen' nodig hebben en zijn vaak maar een paar cellen dik. Sommige wieren hebben hun celwanden gevuld met grote hoeveelheden van een gelei-achtige stof (o.a. carrageen). Deze stof zorgt ervoor dat het wier flexibel wordt en ook in staat is om vocht vast te houden, als het bijvoorbeeld eb is en het zeewier blootgesteld wordt aan lucht. Deze gelei-achtige stoffen zijn gemakkelijk uit het zeewier te halen en worden gebruikt als geleermiddel.

Smaak
Japanners gebruikten bruinwier (kombu) al duizenden jaren als basis voor hun bouillon. In 1908 ontdekte een Japanse scheikundige dat de smaak van zeewier 'uniek' is. Hij noemde deze smaak 'umami'. Later werden ook nog andere stoffen ontdekt die de umami smaak geven in bijvoorbeeld tonijn en shiitake. Ook werd ontdekt dat de verschillende stoffen gunstig op elkaar inwerken: een kleine hoeveelheid versterkt de smaak van andere stoffen.

Bereiding
Omdat er zo veel verschillende soorten zeewier zijn, moet ook elke soort anders bereid worden. Wel is het bij vrijwel alle soorten zo dat koken in een vloeistof de vissige geuren versterkt, waardoor je zeewier het best kort kunt koken. Verder kun je zeewier het beste zo kort mogelijk wassen, omdat er ook aan de buitenzijde van het zeewier mineralen en aminozuren zitten. Als je dik zeewier hebt, snijd deze dan met een mes in reepjes om de stoffen die binnenin zitten vrij te maken.

Zoutvervanger
De laatste tijd hoor je het steeds vaker: zeewier is een 'gezonder' alternatief voor tafelzout. Maar waarom eigenlijk? Je kunt het vergelijken met suiker uit suikerbieten. Een suikerbiet zit vol voedingsstoffen, maar wordt zodanig geraffineerd dat er weinig voedingsstoffen meer overblijven. Met zout is dat net zo, onbewerkt zout (zeewier dus), bevat nog allerlei mineralen. Geraffineerd tafelzout heeft dat niet.

Wil jij aan de slag met zeewier in de keuken? Bekijk dan alle 22 componenten van zeewier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten