donderdag 21 februari 2013

Creativiteit is een vaardigheid!

Door: Jeroen van Oijen 

Er zijn veel misverstanden over creativiteit. Het zou een aangeboren talent zijn en je hebt het of je hebt het niet. In de alom gevoerde discussie over kopieergedrag wordt iedereen met drie Michelinsterren als een creatieve god gezien en volgt de rest van de wereld in hun kielzog. Ik ben er al jaren sterk van overtuigd dat creativiteit een vaardigheid is die je, net als zoveel andere vaardigheden, aan kunt leren. Het getuigd alleen van onwetendheid en gebrek aan kennis van het creatieve proces, maar ook van de evolutie, om het tegendeel te beweren. Iets wat helaas van tijd tot tijd door om schrijfstof verlegen 'culinair' journalisten wordt geprobeerd. Met een groep studenten van de Cas Spijkers Academie Boxmeer en Twente hebben we de kans gekregen om mijn onderbuik gevoel voor eens en altijd te bevestigen. Wat mij betreft is hier het begin gemaakt voor democratisering van creativiteit binnen de culinaire wereld!

Thema van onze gastlessen aan de Cas Spijker Academie is creativiteit en dan met het doel om orde te scheppen in de heersende chaos in de hoofden van jonge en gretige vakmensen. Ze worden nog steeds klassiek opgeleid, maar er zijn overal spannende ontwikkelingen te vinden die ze als een magneet aantrekken. Nieuw is altijd interessant natuurlijk, maar we laten juist zien dat je vanuit een klassieke basis veilig en stap voor stap kunt innoveren. Altijd met het oog op eigenheid en originaliteit. 

Kijk niet alleen naar boven maar ook naar links en rechts, er gaat een wereld voor je open!

Met gebruik van de door Gastronomixs ontwikkelde creatieve methode gaan we in een blok van 4 gastlessen aan de slag. Thema eind 2012: boerenkool. Opdracht: verzamel en ontwikkel drie originele bereidingen van dit alledaagse ingrediënt. Niet een van de meest sexy en geliefde ingrediënten in de keuken en een gemiddelde chef kan een stuk of drie bereidingen verzinnen naast oma’s stamppot. Eerste reactie van de studenten was dan ook lichte paniek en de eerste resultaten waren vooral op boerenkool lijkende uitslag van creatieve stress. Maar dan komen de vaardigheden van pas en kunnen we gaan bouwen! Met een aantal simpele tools laten we ze anders naar het product kijken. Het belangrijkste is dat we ze bewust maken dat er meer is dan topgastronomie. En die geldt toch nog steeds als de Champignons League van onze beroepsgroep. Kijk ook eens naar andere eetculturen en vergeet niet in je roots of culinaire geschiedenis te duiken. Het resultaat is altijd een bredere blik op de wereld en besef dat die nog lang niet culinair ontdekt is...

De eerste resultaten waren vooral op boerenkool lijkende uitslag van creatieve stress!

Stap voor stap doorliepen we samen het proces en na 4 lessen leverden de studenten van Boxmeer maar liefst 48 bijzondere bereidingen met boerenkool! Einde missie? Nee. Bijna overtuigd gingen we bij de academie in Twente aan de slag waar nog eens 8 studenten dezelfde opdracht meekregen. Alleen hadden zij het gevoel dat al het gras voor hun voeten weg was gemaaid... Zelfde aanpak, zelfde paniekerige blikken, zelfde eindresultaat: weer 24 nieuwe bereidingen met wederom enkele pareltjes waar niemand eerder aan gedacht had. En natuurlijk zitten hier allemaal gepassioneerde jonge vakmensen, maar ze werken op verschillende niveaus binnen de horeca en vertegenwoordigen samen een groep van zeker 5000 koks in de Nederlandse keukens. 

Ik zou me hard willen maken om creatieve vaardigheden te integreren in de lesprogramma’s van de scholen, want creativiteit wordt op alle niveaus een essentieel wapen om verder te evolueren in een constant veranderende (horeca)wereld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten